Imam Hamzah [فضق] membaca dengan terus sambung tanpa Basmalah bacaan akhir dan awal surah. Ini kerana bagi Imam Hamzah al-Quran itu seperti satu surah sahaja.
Imam Abu Amru [حطي], Imam Ibn Amir [كلم], dan Rawi Warsy [ج] mempunyai tiga wajah pilihan iaitu sambung tanpa Basmalah, Saktah tanpa Basmalah, dan Saktah dengan Basmalah. Bacaan secara Saktah adalah lebih diutamakan berbanding bacaan lain.
Basmalah pada Surah Al-Taubah
Semua Qurra' tidak membaca Basmalah ketika memulakan bacaan pada awal surah al-Taubah atau menyambungkan awal surah al-Taubah dengan akhir ayat surah al-Anfal. Ini adalah disebabkan surah tersebut diturunkan semasa peperangan, sedangkan Basmalah adalah ayat yang diturunkan semasa dalam keadaan aman yakni tiada peperangan.
Sekiranya disambungkan akhir surah al-Anfal dengan awal surah al-Taubah, maka semua Qurra' membaca dengan tiga wajah bacaan iaitu berhenti, Saktah, dan sambung. Pendapat ini dikemukakan oleh Syeikh al-'Allamah al-Mutawalli dan dipersetujui oleh Imam ibn al-Jazari.
Memulakanlah Bacaan Surah dengan Basmalah
Sebelum memulakan bacaan surah, kita hendaklah membaca Basmalah (melainkan pada surah al-Taubah) sama ada mengikut Qurra' yang ada wajah Basmalah ataupun tiada sebagaimana yang termaktub dalam mashaf al-Quran.
Ketika bacaan ayat di pertengahan surah, kita boleh memilih sama ada hendak membaca Basmalah atau tidak. Ulama al-Iraqiyyin memilih dengan bacaan Basmalah, sementara Ulama al-Magharibah memilih dengan meninggalkannnya.
Selepas mengakhiri bacaan surah, kita ditegah untuk berhenti dengan bacaan Basmalah. Ini adalah kerana Basmalah itu hanyalah untuk permulaan surah bukan untuk kesudahannya.
Bacaan Saktah = berhenti seketika tanpa bernafas dengan kadar dua harakat
أبج
Nafi'
Qalun - membaca Basmalah
Warsy - tiga wajah pilihan termasuk saktah
دهز
Ibn Kathir - membaca Basmalah
al-Bazzi
Qunbulحطي
Abu Amru - tiga wajah pilihan termasuk saktah
ad-Duri
as-Susi
كلم
Ibn Amir - tiga wajah pilihan termasuk saktah
Hisyam
Ibn Zakwan
نصع
Asim - membaca Basmalah
Syu'bah
Hafs
فضق
Hamzah - tidak membaca Basmalah, terus sambung
Kholaf
Kholad
رست
al-Kisaei - membaca Basmalah
Abu al-Harith
ad-Duri
No comments:
Post a Comment